Урок 32. Опис моделей у середовищі програмування.

Діяльність людини, спрямовану на вивчення властивостей об’єктів навколишнього світу та їх зв’язків називають дослідженням.

Множину всіх предметів, властивості яких і відношення між якими розглядаються в межах деякого дослідження або в процесі діяльності, називають предметною областю.

Не завжди можна або доцільно досліджувати самі предмети або явища безпосередньо. У цих випадках досліджують не самі об’єкти, а спеціально створені моделі цих об’єктів або явищ.

За способом подання моделі розподіляють на матеріальні та інформаційні.

Матеріальна модель – це модель об’єкта або явища, подана у вигляді його предметної копії. Іграшки, опудала тварин, манекени, муляжі, глобус, макет водяного млина – усе це приклади матеріальних моделей.

Інформаційна модель – це модель об’єкта або явища, подана у вигляді його опису. Наприклад, карта земної кулі, портрет письменника, хімічна формула речовини, твір з описом дощу, фотографія блискавки – це
приклади інформаційних моделей.

Інформаційні моделі за формою подання розподіляють на:

словесні – усні та письмові описи;

графічні – рисунки, креслення, піктограми, карти тощо;

структурні – таблиці, графіки, діаграми, схеми тощо;

математичні – формули, рівняння, нерівності, функції тощо;

спеціальні – хімічні формули, нотні записи, записи шахових партій тощо.

При написанні програм на мові програмування Pascal ми з вами переважно створюємо спочатку інформаційну математичну модель. Що ж ми для цього робимо? А просто уявляємо як би ми розв’язували певну задачу за допомогою математичних формул і в якому порядку.

Наприклад, маємо таку задачу:

Відстань між містами А та В становить 50 км. Із цих міст одночасно назустріч один одному виїхали два велосипедисти зі швидкостями 15 км/год і 12 км/год відповідно. Створіть математичну модель для визначення відстані між ними в будь-який момент часу до їхньої зустрічі.

Як би ви розв’язували цю задачу за допомогою знань з математики?

Спочатку знаходимо швидкість їхнього зближення: 15+12=27 км/год. Далі розмірковуємо: якщо від загальної відстані – 50 км відняти відстань, яку вони проїхали за певний час (s1), то залишиться відстань (s), яку їм треба проїхати (число, яке ми шукаємо за умовою задачі). s1 ми можемо знайти наступним чином s1=27*t (час). Всі міркування можна об’єднати в один вираз:

s:=50-27*t.

Тобто, шляхом міркувань ми створили математичну модель розв’язання такої задачі. Залишилося лише написати програму. Нагадую, число t, тобто значення часу має вводити користувач. А програма має видавати результат – число s.

Ваше завдання написати програму для розв’язування цієї задачі. 

 

Для звіту надішліть мені фото вашої виконаної роботи або у  онлайн компіляторі мови програмування Pascal, або у середовищі Lazarus, або (у крайньому випадку) написаної на папері.

Якщо в процесі роботи виникають якісь питання, то також звертайтеся через електронну пошту або вайбер

електронна пошта: shkolabilin1@gmail.com

вайбер: +380930158447